این ذکری است که از وضوحِ حُجّت و ظهورِ مِلکیّت و ثُبوتِ بَیِّنَت بر اثباتِ راجح و بر یقین غالب است . مُنبی [ خبردهنده ] از وقوعِ امری و مَبنی بر حدوثِ شَأنی ،
یعنی
بخرید فُلان از فُلان از آنچه به حُجَجِ قاطعه و بَراهینِ واضحه و شُهود
عُدول نمود که حقّ و مِلکِ او بود و تا روزِ بَیع مَشاربِ تصرّفِ او از
قاذوراتِ مُداخلاتِ غیری مُصَفّی بود و مَناهجِ تَمَلُّکِ او از مُمانعت و
مُنازعاتِ دیگری خالی و مُعَرّی [ برهنه و عُریان ] ،
جُمله
باغی که در نُزهت ثانیِ اِرَم و در طیبِِ مَغارس بی نظیرِ عالَم است در
کِشتزارِ قصبۀ فریومد که رَشک نمایِ بَلَدَۀ طیِّبَه بَل خِجلَتفزایِ
جَنَّتِ عالیه است ،
مُحدِّدِ
جِهاتِ او شرقاً فُلان و جُمله پنجاه استاخ آب از دو کاریزِ « جِنان » و «
تَشتَنداب » که در این قَصَبۀ مذکوره جاری است و عبارت از آن هر دو قنات
به « هر دو آب » باشد و در لطافت با کَوثر در مُجارات و با فُرات در
مُبارات [ ادّعای برابری ] آید ،
[ همان گونه که رودِ دجله و فُرات به
هم می پیوندند ، قناتِ ( جنان / بازار ) و ( تشتنداب / کوشک ) هم به هم
می پیوندند و « هر دو آب » می شوند . ] ...