عکسهایی از خطّه فریومد / فرومد

زیر مجموعه وبلاگ خطّه فریومد / فرومد ( تاریخی ، علمی ، فرهنگی )

عکسهایی از خطّه فریومد / فرومد

زیر مجموعه وبلاگ خطّه فریومد / فرومد ( تاریخی ، علمی ، فرهنگی )

جانم به فدات !

یک بار در فضای مجازی صحبتی در بارۀ جناب ابوالفضل (ع) شد ، یکی از طلبه­ های فرومدی گفت : امام حسین (ع) به ابوالفضل گفته است : جانم به فدات ! این مطلب که از زبان امام معصوم صادر شده ، بیانگر قدر و منزلت ابوالفضل است ...  

یک بار هم همین مطلب را با اضافاتی در یک مجلس ترحیم در فرومد بر منبر می­ گفت .

امسال امّا در یکی از شبهای محرّم در خانه نشسته و مشغول مطالعه بودم که صدایش از بلندگو و از طریق پنجره به خانه می­ آمد که امام حسین (ع) به ابوالفضل گفته است : جانم به فدات ! این مطلب که از زبان امام معصوم صادر شده ، امام معصوم که اهل تعارف نیست ، پس ببینید که قدر و منزلت ابوالفضل تا کجاست که امام معصوم می­ گوید : جانم به فدایت و حاضر است جانش را فدایش کند !

در اینجا بحثی در مقام و منزلت شهیدان کربلایی که از « ما » و « من » رهیده ­اند نیست بلکه بحث در این استدلال است که آیا این نحوۀ استدلال درست است ؟!

در ابتدا باید گفت : مأخذ این حدیث کجاست ؟ یعنی این حدیث در کجا ثبت شده است تا اعتبارِ کتاب و حدیث سنجیده شود ؟

مطلب بعد آن است که به فرضِ صحّت حدیث ، معنای واقعی آن چیست ؟ آیا معنای جمله این است که واقعاً « جانم به فدایت » یا منظورِ دیگری مثلِ همان قدر و منزلت دارد ؟

در حکمت 417 نهج البلاغه آمده است که یک نفر در محضر امام علی (ع) استغفار کرده است و امام به وی گفته است : ثَکِلَتکَ اُمُّکَ ، اَ تدری ما الاستِغفارُ ؟ مادرت به عزایت بنشیند آیا می ­دانی استغفار چیست ؟

یا در کتاب « شهید جاوید ص 232 » به نقل از « ارشاد شیخ مفید ص 206 » آمده است که ؛ وقتی حُرّ مانع ادامۀ حرکتِ امام حسین (ع) می­ شود ، امام به به او می ­گوید : ثَکَلَتکَ اُمُّکَ ما تُریدُ ؟ مادرت به عزایت بنشیند می­ خواهی چه کنی ؟

واقعاً امام علی و امام حسین در این مواقع نفرین کرده­ اند که مادرِ آن افراد به عزای فرزندانشان بنشینند یا این جمله مُرادِ دیگری دارد ؟ چون ندانستنِ مراتبِ توبه لازمه­ اش نفرین نیست . مثلاً می­ خواهد بگوید : آنچُنان که مادری در فقدِ فرزندش گریان است باید در ندانستنِ این مطلب یا ندانستنِ عواقبِ این کارت سوگمند باشی ! یا ...

یعنی همان طور که در قرآن از استعاره و کنایه و تشبیه و ضرب المثل و ... استفاده شده ، امام هم از این گونه موارد در سخنش استفاده کرده است .

در خطبۀ 235 نهج البلاغه دو بار آمده است : « بِاَبی اَنتَ و اُمّی » ، یعنی امام علی (ع) در حین غُسل و کَفنِ بدنِ پیامبر گرامی (ص) گفته است : پدر و مادرم فدایت باد .

پیامبر گرامی در سال 11 هجرت وفات کرده ، یعنی این سخن امام علی در سال 11 هجری بیان شده است در صورتی که پدرش ( ابوطالب ) در سالهای اواخر بعثت و مادرش ( فاطمۀ بنت اسد ) در سالهای اوایل هجرت از دنیا رفته­ اند و در سال 11 هجرت امام علی پدر و مادری ندارد که فدای پیامبر کند ! بنابر این معنای ظاهری این سخن مُراد نیست .

پس در آن جمله هم که از زبان امام حسین برای ابوالفضل بیان شده ، باید ابتدا در سند و بعد در محتوایش تأمّل کرد .

امروز 24 آبان 1397

روز کتاب ، کتابخوانی و کتابدار گرامی باد

به کتابدار کتابخانۀ فرومد و نویسندگان فرومدی خدا قوّت می گوییم .

پیشنهاد پنجم

شهر و شهرستان فرومد

 

1ـ ابن­ یمین در سالِ 741 هجری قمری ، مجموعه اشعاری در قالبِ مثنوی تحتِ عنوانِ « کارنامه » برای فریومد ( خراسان ) در غربت سروده و نسیمِ صبح را موردِ خطاب قرار داده ، او در خیالِ خود به همراهِ نسیم ، برای رفتن به محلّه­ هایِ مختلف فریومد و دیدنِ اشخاص ، 294 بیت سروده ، گویا در آن زمان فریومد سه قلعه / حصار داشته است . « حصنِ شهرستان » ، « حصنِ قدیم » ، « حصن جدید » . از مجموع 294 بیت اشعارِ مثنوی کارنامه ، 94 بیت آن در بارۀ « شهرستان » است . یعنی حدودِ یک­ سوم آن . 

بـرو اوّل بـه « شهـرستــان » خُـرّم

که بادند اهـلِ وی ، پیـوسته بی­ غـم

پس آنگه جمله یـاران را که هستنـد

به « شهرستان » ، در او خُسرو پرستند

زِ من خـدمـت رسـان و راه برگیـر

بـه فریومد خُـــرام ای بـادِ شبگیـر

دیوان ابن ­یمین ، ص 576 و 580

2ـ دولتشاه سمرقندی در بارۀ « عمارتِ شهرستان فریومد » نوشته است : ... امّا وزیرِ خیّرِ مکرّم ، خواجه علاءالدّین­ محمّد اباً عن جدّ از صنادید خراسان است و در روزگارِ سلطان ابوسعیدخان وزیر به استقلال بوده و امورِ خراسان سالها بدو مفوّض بوده و در قصبۀ فریومد شهرستان را او بنا کرده و عمارتی عالی است .

  تذکرة الشّعراء ، امیر دولتشاه بن علاءالدّولة بختیشاه الغازی السمرقندی ، به همّت ؛ محمّد رمضانی ، چاپخانه خاور ، تهران، 1338 شمسی ، صص 204 ـ 206

3ـ در مَجمع الأنساب در موردِ ورودِ لشکریانِ خواجه على مؤیّد به فریومد در سالِ 780 نوشته شده است :

و چون به مبارکى به فریومد نزول افتاد جمعى از مخذولانِ نادرویش که به حِصنِ آنها متحصّن گشته بودند جنگ آغاز کردند . در صدمۀ اوّل ، شهرستانِ فریومد و حِصار ، بندگانِ حضرت را مستخلص گشت و آن جماعت در قیدِ اِسار گرفتار آمده طعمۀ شمشیر آبدار شدند و از آنجا عِنانِ کامکارى در ظلِّ ظلیلِ شهریارى به جانبِ سبزوار معطوف گردانید .

 مجمع الأنساب شبانکاره ­ای و ذیل مجمع الأنساب شبانکاره ­ای ، شبانکاره­ای محمّد و غیاث­الدّین بن علی نایب فریومدی ، تصحیح میرهاشم محدّث  ، چاپ اوّل ، انتشارات امیرکبیر ، 1363 ، ص 332 .

4ـ آغاز جنگ سربداران هم بین فریومد و باشتین است که سربازان علاء الدّین محمّد از همین شهرستان به باشتین رفته اند و عبدالرزّاق باشتینی به همین شهرستان فریومد حمله کرده است و ...

5ـ با این مقدّمات چرا نسبت به نگهداشتِ قلعۀ شهرستان کوتاهی می­ شود ؟ اتّفاقاتی که من به یاد دارم :

ـ برج زاویۀ شمال شرقی که وسط همین جادۀ آسفالت رو به روی دبیرستان دخترانه بود به جهت اینکه جادّه مستقیم باشد تخریب شد .

ـ حصار ضلع جنوبی شهرستان که متّصل به باغها است ، تراشیده شده تا خویرها گُشاد شود و احیاناً گنجی نصیب شان گردد !

برج زاویۀ شمال غربی شهر را سیل بُرده و مسیل به جای آنکه مستقیم باشد به سمتِ « شهر » هدایت شده است !

ـ روی « شهر » با خاک پوشیده شده و وسایل ورزشی نصب شده است .

ـ تا جایی که امکان داشته ، برای دستیابی به گنج کند و کاو شده است .

ـ حدود یک سوم حصار ضلع شرقی شهرستان با بولدوزر برداشته شده و هموار گشته است !

6ـ پیشنهاد می شود ، شورای اسلامی و دهیاری محترم ، کارهای ذیل را انجام دهد :

ـ حصار ضلع شرقی را به حالتِ اوّل برگردانند .

ـ مسیل کالِ شهرستان را که به سمتِ « شهر » هدایت شده ، درست کنند .

ـ پیگیر کار حفّاری و کاوشگری توسّط میراثِ فرهنگی و باستان شناسان در « شهر » باشند .

ـ برای استفادۀ گردشگری ، کنارِ استخرِ قناتِ شهرستان را مرّمت کنند .

ـ یک کتاب علمی ـ تاریخی در موردِ « شهرستان » برای معرّفی به گردشگران منتشر کنند . من کار علمی آن را به عُهده می ­گیرم . ان شاء الله .

امروز 21 آبان 1397

وفات سیّد فخرالدّین ابوالقاسم علی

پیشنهاد چهارم

یک سال پیش نامۀ ذیل را نوشتم و رونوشتِ آن را در اختیار شورای محترم اسلامی روستا قرار دادم ، اگر صلاح می ­دانند ، اقدامات و رایزنیهایی که در این مدّت در بارۀ موضوعات مطرح شده انجام گرفته ، اطّلاع رسانی کنند .

 باسمه تعالی

 اداره کُلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی استانِ سمنان ـ با اهدای سلام

 موضوع : کتابخانۀ فرومد

 1ـ در سال 1373 کتابخانۀ فرومد با نامِ « شیخ حسن جوری » تأسیس شد بعدها این نام « ابن یمین فریومدی » شد . شیخ حسن جوری و ابن یمین هر دو مربوط به قرنِ هشتم هستند که در سیزدهم صفر 743 در جَنگی شیخ حسن کُشته شده و ابن یمین به اِسارت درآمده و دیوانش هم به یَغما رفته تا اینکه دوباره آن را فراهم آورده است .

 یکی دیگر از دانشمندانِ فریومد « حکیم الدّین محمّدبن علی النّاموس الخواری الفریومدی » است که همزمان با ابن یمین بوده ، کتابهای « تُحفۀ جلالیّه » ، « حدائق الوثائق » ، « الحِکمةُ فی الادعیّةِ و المَوعظةُ لِلاُمّةِ » و ... از او به یادگار مانده ، در شاعری نیز ابن یمین او را به داوری قبول داشته است . 

ابن یمین در ماهِ رجبِ سال 732 هجری دارالحدیثِ حکیم الدّین که احادیث پیامبرِ مصطفی را در خود جمع کرده به سانِ گوهرهایی دانسته که در صَدَف جمع شده است .

 حَبّذا دارالحدیثی کز مَعالیّ و شَرَف

    زیبد ار دارد به مِهر و مَه شَرَف

 بَس که دُرِّ شاهوار از بَحرِ طبعِ مصطفی

    جمع شد در وی زِ گوهر پُر برآمد چون صَدف

 و در قصیده ای دیگر وقتی به کتابحانۀ حکیم الدّین راه می یابد ، می گوید :

 سویِ دارالکُتُب خود راهیم داد از مَکرُمَت

    تا در او دُرجی پُر از دُرّ و مَعانی یافتم

 از نامِ ابن یمین برای نامگذاری در جاهای مختلفِ کشور و داخلِ روستا استفاده شده ولی این دانشمندِ فریومدی گُمنام مانده است .

 پیشنهاد می شود جهتِ زنده نگه داشتنِ نامِ ایشان با توجّه به اولویّت و هماهنگی این نام برای کتابخانۀ فرومد ، کتابخانۀ فرومد از « ابن یمین » به « حکیم الدّین فریومدی » تغییرِ نام یابد . 

 2ـ کتابهای بسیاری مرتبط با فریومد / فرومد تا کنون منتشر شده است . 

ـ کتابهایی که در فریومد نوشته شده ، 

ـ کتابهایی که به فریومدیها اهدا شده ،

ـ کتابهایی که در بارۀ فریومد است ، 

ـ کتابهایی که فریومدیها نوشته اند .

 پیشنهاد می شود این کتابها برای کتابخانۀ حکیم الدّین فریومدی ! تهیّه شود تا کتابخانه غنای لازم را داشته باشد . 

 3ـ کتابخانۀ حکیم الدّین فریومدی در قرنِ هشتم سرمایۀ فرهنگی برای فریومد بوده است ، احیای آن کتابخانه در فریومد در این روزگار احیای میراثِ فرهنگی نیاکانِ ماست . پیشنهاد می شود : 

 اوّلا ؛ مکانی برای احیایِ آن کتابخانه که جنبۀ فرهنگی و تاریخی و ... در آن رعایت شده باشد ساخته شود تا مناسبِ بازدیدِ گردشگران هم باشد .

 ثانیاً ؛ کتابهای آن تهیّه شود .

 اینجانب در ارائۀ فهرستِ کتابهای آن ( به صورتِ مستند ) همکاری لازم را خواهم داشت . ( اِن شاءَ الله )

 مهدی یاقوتیان

 رونوشت :

ـ اداره کُلّ میراث فرهنگی استان سمنان جهتِ اقدام

ـ ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی میامی جهتِ اقدام و پیگیری

ـ ادارۀ میراث فرهنگی میامی جهتِ اقدام و پیگیری

ـ شورای اسلامی روستای فرومد جهتِ اقدام و پیگیری

یک کار خوب

یکی از کارهای خوبی که شورای اسلامی و دهیاری انجام می­ دهند ابراز همدردی در فضای مجازی است . ابراز همدردی با کسانی که یکی از عزیزانشان را از دست می ­دهند ، هیچ فرقی هم بین اینکه کدام شهروند است نیست ، هر که باشد بازماندگانی دارد که داغدارند . این پیامِ تسلیت و ابرازِ همدردی در این شرایطِ دشوار نیکوست ، ما هم بابت این پیامهای تسلّی ­بخش ، تشکّر و قدردانی می کنیم . اعضای محترم شورا و دهیار محترم دستتان درد نکند .

امروز ششم آبان 1397

امروز ششم آبان ماه 1397 سالگرد فوت شیخ حامد واعظی

سه رُخداد مهمّ

 سیزدهم صفر سال 743 سه واقعۀ مهمّ رُخ داده است :

کُشته شدن شیخ حسن جوری

گُم شدن دیوان ابن یمین فریومدی 

اسیر شدن ابن یمین در جنگ زاوه

ناگاه از قضای آسمانی و تقدیر یزدانی در محاربه که شیخ الاِسلام سلطان اولیاء اللهِ العِظام مُرشد السّالکینَ اِلَی الثَّوابِ مُنقِذ الهالِکینَ مِنَ العِقابِ شیخ حسن قَدَّسَ اللهُ نَفسَهُ و جَعَلَ حَظیرَة القُدس رَمسه و سلطان اسلام شهنشاه هفت اقلیم المُؤیّد مِنَ السّماءِ المُظفَّر عَلَی الأعداءِ وَجیه الحقّ و الدّین مَسعود صَبَّ اللهُ عَلیهِ رجال [ سحاب ] رضوانه و اسکنه بحبوحة جنانه را با لشکر هراتدر ولایتِ خواف در سیزدهم صفر سنة ثلاث و اربعین و سبعمائه واقع شد .   

    به چنگالِ غارتگران اوفتاد

وزآن پس کسی زو نشانی نیافت

امروز سی ام مهر 1397

فوت ناصح الدّین ابراهیم بن علی از مشاهیر فریومد

امروز بیست و نهم مهر 1397

فوت طاهر بن اسحق بن یحیی از بزرگان فریومد

پیشنهاد سوم

از چهار راه مسیرمان را مستقیم ادامه می­ دهیم تا به کنارِ آرامگاه ابن یمین بر­سیم ، در اینجا باید یک تابلوی نصب شود با عنوان « آرامگاه یمین الدّین طُغرایی و ابن­ یمین فریومدی » آن طرف­ تر مسجد جامع خودنمایی می ­کند باید کنار آن تابلوی نصب شود با عنوان « مسجد جامع و مدرسۀ علمیّۀ عمادیّۀ فریومد » بیشتر از یک سال است که پیگیر آنیم ، آهای شورای محترم اسلامی و دهیار محترم ، دو تا تابلو می­ خواهیم ! دستتان درد نکند شما که برای این دو تابلو زحمت می ­کشید ، یک تابلو هم با عنوان « کتابخانۀ ابن یمین » بنویسید و پشت بام کتابخانه به گونه­ ای نصب کنید که از طرف آرامگاه ابن یمین هم خوانده شود و معلوم شود آنجا کتابخانه است .